През 1997 година Стив Джобс се завръща в „Епъл“, компанията, на която е съосновател, с което предизвиква един от най-забележителните обрати в историята. В качеството си на главен изпълнителен директор той връща „Епъл“ от ръба на фалита, подпомагайки превръщането на компанията в една от най-скъпоструващите в света.
А целият този успех е още по-впечатляващ, ако имаме предвид, че дванадесет години по-рано Джобс е принуден да напусне компанията, за чието изграждане лично е допринесъл.
Стив Джобс има репутация на брилянтна и вдъхновяваща личност, но е известен и със своето демонстративно превъзходство, нетърпеливост и сприхавост. В един момент отношенията му с борда на директорите на „Епъл“ се обтегнали дотолкова, че групата гласувала отстраняването му от основни функции в компанията и довеждането му до почти безгласен статут. Почувствал се предаден, Джобс напуска компанията, която е основал, и създава нова бизнес инициатива под името NeXT.
Немалка част високопоставени служители на „Епъл“ решават да последват бившия си ръководител в новата му компания. По същото време Джобс е наперен мултимилионер на тридесет и една години, който почти винаги е убеден, че е прав. Бил рязък и настоятелен, а понякога дори склонен да унижава околните. В такъв случай защо групата от умни и целенасочени специалисти решава да изостави сигурните си позиции в „Епъл“, за да продължи да работи с него?
За това разказва Анди Кънингам. Като личен PR агент на Джобс тя го е подпомагала при утвърждаването на Макинтош, като продължава да работи с него и в NeXT и Pixar. Разговарях с Кънингам, за да разбера какво е ценяла в известния си бивш началник.
„Прекарах пет години, работейки в тясно сътрудничество със Стив – разказва тя. – Това, което виждаха хората отвън, вдъхновяващите интервюта и брилянтните ключови фрази в речите му, беше част от самата му същност. И въпреки че понякога беше доста суров, винаги е било чест да работиш с него. Великите неща в живота изискват саможертва, но отплатата след това винаги си струва. Едновременно с чувство на удивление, гняв и задоволство Стив успяваше всеки ден да ме докосне емоционално. Той ме изведе много по-далеч, отколкото някога съм си представяла, че бих могла да бъда.”
Ако някога сте гледали някоя от известните презентации на Джобс при представянето на нови продукти на компанията му, значи сте ставали свидетели на способностите му в действие. Той добре знае как да натиска сантименталните бутони на публиката си. Потребителите желаят устройствата на „Епъл“ заради начина, по който те ги карат да се чувстват.
Критиците обаче смятат, че всички постигнати от Стив Джобс успехи са въпреки неспособността му да се справя добре с емоциите – както със своите собствени, така и с тези на околните.
В такъв случай дали Стив Джобс е бил емоционално интелигентен?
Преди да отговоря на този въпрос, трябва да изясним същината на емоционалната интелигентност.